Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

lördag 11 februari 2012

MASCARA,EN GAMMAL HISTORIA

Detta har jag läst i tidningen Råd och Rön. Visste ni att mascara  användes redan i Egypten 4000 år före Kristus av både män och kvinnor.
Den moderna mascaran uppfanns av två manliga kemister.
Den amerikanske kemisten T.L Williams skapade sin produkt  efter att han sett sin syster Maybel blanda vaselin och kol för att färga ögonfransarna. William sålde sin produkt under namnet Maybelline, en kombination av systerns namn och vaselin.
Den andre upphovsmannen, den franske kemisten Eugene Rimmel,har i flera länder fått ge namn åt mascara. På tex. portugisiska och rumänska kallas helt enkelt mascara för rimmel.
Båda kemisternas mascara bestod av kol och vaselin,och det var en kladdig röra. Mascaran förblev sån tills Helena Rubinstein 1957 revolutionerade sminkvärlden genom att ta fram en krämig mascara på tub.
Under årens gång har mascaran förändrats, men än idag består produkten främst utav pigment,olja och vax.
Ja det var lite historia om mascara. Nånting som ändå flitigt används  som bas i sminkning. Lite mascara på ögonfransarna öppnar upp ögat, och man ser lite fräschare ut.
Jag minns i slutet av 60-talet och början  av 70-talet när det fanns kakmascara. Ganska ohygieniskt, eftersom man ibland om det inte fanns vatten i närheten spottade på borsten för att fukta den och kräma upp mascaran.

Annars då,ja gråväder är det och kyliga vindar så det är mössa på som gäller absolut.  Ska snart ta en sväng till bolaget och leta fram nåt gott rödvin till kvällen och Mello-festivalen. Peppe följer med så får det bli en skogs tur sen.
Haa de....♥

                         
   
                   

33 kommentarer :

Yvonne sa...

Jag är glad att jag kom iväg.Jag tror att Hebbe hade klarat sig bra med alla oss snygga tjejer.Kram!

Ama de casa sa...

Jag har helt slutat med mascara, det är så himla jobbigt att tvätta bort :-)
Intressant historia, dock.

Paulahelenas sa...

Intressant historia :)

Ha en fin kväll!

Kramis

Siita sa...

Den mascaran som man spottade på borsten minns jag. Men nu är det nog 30 år sen jag köpte till mej. Har köpt till flickorna. Men jag får klåda i mina ögon av smink. Haha svart i fejjan. Kram

Carina Sjölund sa...

Mascara använder jag oftast när jag ska någonstans. Men hemma brukar jag vara osminkad :)

Tänker du titta på mello ikväll?
Tyvärr så missar jag det :(

Ha en fin kväll min vän!
Kramen♥

Anonym sa...

Jaha du,då fick man reda på hur det gick till..Jo tack min dag har varit bra,,solen kom fram i morse,såg lovande ut,,men inte blev den kvar många minuter,,sen kom den fram en stund på Em,mest bara för att jävlas.
Blir Melodif i kväll..Haé Kram.

Rigmor sa...

Jodå...nog kommer jag ihåg de gamla kakmascarorna, man hade i bakfickan på lördagskvällen...det kunde behöva bättras på!! Guuud så äckligt skulle mina döttrar säga idag...*L*.
Här blir det nog en lugn kväll, ska vara på jobbet 07 i morgon...en tur upp till vår vän i torpet blir det nog, men sen tror jag att jag lämnar mannen där och åker hem och sover...sen får han gå hem!! De brukar sitta och glo på film halva nätterna...
Ha en skön kväll!!
Kram kram

Diana sa...

Mascara har jag alltid på mig. Annat smink har jag på mig mer sällan men just mascaran är ett måste!

Veiken sa...

Hahaha! Jösses, vad man har spottat på mascaraborstar. På alla fester när kvällen var sen och flickan fortfarande ville se fräsch ut kom den lilla borsten upp för att bättra på :) Kramar

Lisbeth sa...

Vad kul att veta lite mer. Jag tycker det är svårt att handla mascara nu för tiden. Det finns så många varianter för att bli lång tjock mörk.......Lättare var det när det fanns svart och blå att välja på.
Ha en fin lördagskväll
Kram

Susanne P sa...

Så mascaran öppnar upp ögonen...då ska jag banne mej måla mina ögon i morgon. Jag tycker de bara faller igen. ;)
Jag tänkte hepatiten på kakmascaran när jag läste inlägget. Vilken bakteriehärd det var! Och sen lånade man av varann!
Kram

Sanna sa...

Perplex mascara hette den och var orange, asken som jag använde. Jättefina fransar fick man oavsett det var hygieniskt eller inte men inte en enda ögoninfektion på alla år så det kan ju inte ha varit så himla farligt trots allt. :)

Vilken bra historia du hade idag. Lättläst och intressant. Tack tack..hehe

Trevlig lördagskväll och det blir väl Melodifetsivalen, eller?

Kramisar

Roggan sa...

Där ser man hur de ville vara fina på den tiden också. jag håller nog tummarna lite för Tomas Di Leva ikväll. Kram

Mickan (Gravid v. 33) sa...

Oj, det visste jag inte. :D Kul fakta!

Ja, visst var det gulligt. :) Hehe.
Lät gott med skinkstek också!
Hoppas ni får en trevlig kväll och hoppas att rätt låtar går vidare i Mello! :D

Kramar

Semester & Mat sa...

Mascara är ett måste för mig, om jag ska visa mig bland folk ;)
Ser alldeles nyvaken ut annars, några drag med en mascara ger ett så fräschare intryck.

Kram

Viktkamp sa...

tack för faktan, hade jag inte en aning om =) Kram

Annette sa...

Mascara är det enda smink jag använder nu för tiden.Sminkande mig mera förr.Blir kanske så med tiden.Här har solen varit framme idag,sedan har jag varit på valpgos.Gud vad goa dom är när dom är sådär små.Men dom växer ju så fort så det är bäst att njuta nu medans tid finns.Tira fick träffa honom idag hon är ju hur go som helst,vilken hund hon är alltså.Hoppas vi får en solig söndag som dom har lovat.Kram vännen

Yvonne ♥ sa...

Dags att krypa ner i bingen. Natti på dej vännen!Ser att glaset är på sin plats Tack! Stor kram och PÖÖSS!

Anonym sa...

God kväll,,Låt 6 och 8 gillade jag bäst,,Nattar nu,,Haé Kram.

Stattinskan sa...

Jodå, jag har spottat i en och annan kakmascara ;-D
God morgon Mita

Malin sa...

Masc....va? Näää, det har jag ALDRIG hört talas om ;-)
Kallt och grått denna söndagsmorgon, hade gärna sovit en timma till med se det ville inte hundarna.... Gäsp
Kram

Browneyedgirl sa...

Det var mer än jag visste =) Tack, intressant läsning. Hoppas du får en toppen dag <3 Kramen

Anonym sa...

Mors,,Det var lite bättre klass på låtarna denna gång,,Verkar som solen tänker visa sig i dag,,skönt..Haé Kram.

Mollan70 sa...

Oj att mascara hade sån historia visste jag inte. Intressant.
Ha en fin söndag. Kram

Mollan70 sa...

Oj att mascara hade sån historia visste jag inte. Intressant.
Ha en fin söndag. Kram

Yvonne sa...

Godmorgon! Har sovit gott och inte behövt dricka i natt.Hoppas att du mè har sovit gott.... Morgonkram!

biggan sa...

kul att läsa om. ja visst förr var man inte så noga med saker, det gjorde väl alla, jag med, spottade i mascaran. kram biggan

Nett sa...

Haha, jag minns kakmascaran, inte för att jag använde den själv, men jag minns hur mamma spottade på detta. Visst helt ohygieniskt som du säger, men om man tänker efter så var det mindre sjukdomar förr än idag. Jag tror att vi är för hygieniska idag ;) Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Så kul med historia :) Låter inte så fräscht direkt att spotta i mascarnan men jaja, vad gör man inte för att bli fin?! ;)
Kram.

Sussi sa...

Det där var historia man inte hade en aning om. Fast jag kommer ihåg den där mascaran man var tvungen att blöta upp för att den skulle fungera :)
Jag använder bara mascara när det är festligheter på G. På jobbet kör jag bara med lite ögonskugga.

Kramisar

Sanna sa...

Söndagskramar! :)

syren sa...

Mascara har jag för länge sedan skippat,tål den ej. Vad blev det för vin? David och De Leva var bäst igår! Här har kommit mer snö.kram

ansepanse sa...

att det användes i Egypten långt före kristi födelse, det visste jag men det andra var intressant :)
kramar