Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 13 mars 2012

GOTT OCH SMART

Nu finns det levande surdegs kultur på vete eller råg färdig att köpa och användas direkt. Baka ditt eget surdegsbröd  på ca fyra timmar. 150 gram räcker till 2-3 bröd. Perfekt eller hur,ja för dom som gillar att baka...


Jag tog svängen förbi vårat hembageri när jag åkte hem från sjukgympan. Det fanns två semlor kvar,vilken tur att jag kom precis då, killen som stod efter mig blev lite lång i ansiktet. Semlorna som var uppbakade under dagen hade gått åt som smör. För att vara lite nyttig också köpte jag med lite hembakt knäckebröd eller knäckekex kallas dom visst för,
Underbart goda är dom,  så där krispiga ni vet...   en blomma följde med hem också i den där ljuvliga rosa färgen som jag älskar, blomsteraffären ligger straxt bredvid och lockade mig såklart när jag gick förbi.


Idag har det varit betydligt mindre sol,men ändå nästan lika varmt som igår, det gick upp till ca 13 plusgrader frampå eftermiddan. Det blåser en del, det är bra så gräsmattan torkar upp. Jag skulle plocka ur blomlådorna och urnorna det sitter ju tallris och ljung i dom. Men det var fortfarande fastfruset i en del av dom så det bidde inte så mycket med det.  Man får inte ha för bråttom med vårbruket..*L*....
Nehej, dags att börja med maten...magen börjar knorra känner jag..
Haa de...♥
                   

19 kommentarer :

Paulahelenas sa...

Idag har det varit soligt, men blåsigt här också!
Riktigt ordentlig blåst alltså!!HUGA....!
Har varit en sväng med dötttrarna o fixat pass åt C nu på e.m

Ha en fin kväll!

Kram,kram

Siita sa...

Hejsan. Ska kolla om jag hittar sådan kultur till limpa. Är ju så gott bröd. Kke får vi bli hemma med, ingenstans att sova. Kram

Maria sa...

Den var jätte fin blomman du köpt.
Ja de e klart att ligger blomsteraffären så nära så blir de ju två flugor i en smäll, både för mage å öga.
Ha de fint/kramizar

Ama de casa sa...

Tur du sa "för dom som gillar att baka" annars hade det kunnat ta hus i helsicke här ;-)

Veiken sa...

Andra bakar och jag äter. Ska tipsa folk, så jag kan få en smakbit :)
Vädret har visat sig från sin bästa sida idag också, men nu är det nog slut på det goda - för ett tag i alla fall!

Sussi sa...

Våren är här!! :)
Som jag har längtat. Jag använder inte ens motorvärmaren när jag ska från jobbet nu. DÅ ÄR DET VÅR ;)

Vad bra att du vägde upp med lite nyttigt med ;)
Semlor äter jag aldrig men däremot fick jag med mig en burk glass hem idag. Sån där dyr glass. Ben & Jerry. Ska njutas senare ikväll

Kramisar

Roggan sa...

Känner att det är dags för att baka matbröd igen. Ska nog köra morötsbröd imorgon. Kram

Disa E sa...

Bonnbrö´äre bästa som finns.Smör som smälter och så en kopp kaffe till...muuuuums!
HA en go kväll!
kramen

Majken sa...

Sååå du lyxar dig med en semla idag :-) Gott!

Knäckebrödet eller kexen ser supergoda ut :-)

Ha en fin kväll!
Kram

Marre sa...

Här gillas att baka, men det får inte ta 4tim, storler, för då tröttnar man vädur som man är och allt ska gå med en jädrans fart, hehe.

Här har vi också haft en solig men blåsig dag och det ska visst blåsa i några dagar till innan det lugnar ner sig till helgen, hatar blåst i alla former då den ger mig migrän, hm.

Kan tänka mig att killen bakom blev avlång ha, nu blev man ju också sugen på semla:)

Ha en go kväll. Kramiz

Annette sa...

Jag hoppas dom var gladare idag,men jag har inte pratat med Maria hur det det gick när goa Hugo var där idag.Vi har haft 10+ och sol med lite moln.Gott med bröd från kondis,vem kan motstå gott gräddat bröd.Ska rensa bort riset jag också för nu är det ju vår.Dags för lite vårblommor eller hur.Du får ha en skön tisdag.Kram vännen

Mollan70 sa...

Såna knäckebröd är en riktig favorit här. Svåra att sluta äta när man väl har börjat.

Yvonne sa...

Här har det varit soligt hela dan.. Hur kan du vara hungrig när du stoppat i dej semlor?Nu ska krypa i säng.. Natti på det och en stor blöt Pööss!

Mickan, Gravid v. 38 sa...

Spännande! :)
Och så gott med semla. Jag skulle vilja köpa mig en snart igen... :P

Jag tror inte jag ångrar mig. Jag skulle aldrig titta i kollegieblocken. De skulle bara ligga och skräpa. :P

Kramar

Fenixmonas sa...

Väldigt länge sen jag bakade och det lär nog dröja ett bra tag till, även om armen är bättre så är den ju inte helt fit for fight ännu. Här är det kallt denna morgon med bara 2 grader ute så mössan får nog på denna onsdag. Kramiz

biggan sa...

ja jag gillar att baka mellan varven, kan vara roligt, härlig tid nu med alla blommor, vååår välkommen kram biggan

Yvonne sa...

Godmorgon! Du är redig både när det gäller mat och att handla! Ha en bra dag! morgonkram!

Nett sa...

Gott med hembakat, är sällan jag bakar som jag gjorde förr. Men med hembakat så äter man desto mera tycker jag för att det är så gott ;) Kram

Rigmor sa...

God morgon vännen!! Nja, baka matbröd var det länge sen jag gjorde...och det blir oftast så hårt så man kan använda det som försvarsvapen, så det har jag lagt ned. Men idén med kultur på burk var inte dumt.
Jag som nästan fick panik igår innan för dörrarna här, att jag borde vara i trädgården. Det är alltså fruset än...så då kan jag lugnt luta mej tillbaka mot kudden igen...för det blir nog det läget idag med. Hade tankar på att ringa och säga att jag kommer i morgon torsdag, men nu har jag insett att jag nog behöver vila också...tänk så klok man blir på äldre da´r!!
Ha en bra dag vännen!!
Kram kram