Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

torsdag 21 juni 2012

EXTRA BÄR GÖR INGEN SKILLNAD?

När man köper jordgubbar i affären så händer ofta samma sak har jag märkt, och nu säger jag det här inte för att vara elak på något vis,utan för att det bara är så.
När man kommer fram till kartongerna med dom röda läckerbitarna så står det ofta en äldre dam,i enstaka fall kan det vara en äldre herre också.Och dom plockar över från andra kartonger och väljer och vrakar ut dom finaste och största gubbarna.I vissa fall har det även hänt att dom provsmakat sig igenom ett antal innan dom anser sig klara. Nöjda och belåtna vandrar dom sen vidare. Ibland undrar jag varför dom gör så, om det är snikenhet,men det kan väl inte vara många korvören dom sparar på att göra så..?
Tänk om man skulle göra likadant med annan frukt, kanske bröd i lösvikt, eller varför inte lösgodiset. Under tiden man fyller i sin påse plocka i sig och provsmaka sig igenom sortimentet.
Men ska jag vara ärlig så irriterar det där mig. Jag menar att stå så där och bara skyffla över jordgubbar från andra kartonger till sin egen så det med råge trillar gubbar åt alla håll.
En gång när jag stod och väntade vid en jordgubbslåda så var det en tant som höll på fischlade med jordgubbarna.
Bredvid mig så stod en mamma med sin lilla flicka och väntade.Då sa flickan.." mamma, varför tar tanten och lägger i sin låda"? Vi kanske inte får nånting??
Mamman som förmodligen var lite trött och irriterad fräste,ja till tanten då förstås..." Hon stjäl för att få mest"
Tanten snörpte på munnen och trippade i väg med sin jordgubbskartong där gubbarna trillade av....
Just nu sitter jag ute under parasollet och njuter av en ljum sommarvind.....
Haa de...*


                                   

20 kommentarer :

Gilla sa...

På Hemköp hos oss väger man kartongerna och får ut ett rättvist pris på det viset. Så det lönar sej inte att plocka på flera gubbar.

Sv: Vi har suttit vid stranden och solat idag. Så man kan inte klaga.

Kram/Gilla

Siita sa...

Var o handlade idag mina gubbar. Sista litern Svenska. Sen hade han bara Tyska kvar. Kram

Susanne P sa...

Det där irriterar mej med!!!
Men här väger de lådorna vid kassan. Undrar just om de som plockar sina lådor överfulla är medvetna om det?! ;) Lämpligt åt dem!!!!
Kram & ha en fin midsommar!

Ama de casa sa...

Göran Persson provsmakade ju lösviktsgodiset och vips var han i tidningarna :-)

Nett sa...

Haha, ja så gör de.. allt för att att det godaste till sig själva. Snåla och egoister är de allt. ;) Trevlig midsommar till er.. Kram

Lisbeth sa...

Jag tyckte mamman sa helt rätt. det är förbjudet och har man barn med sig bör man ju förklara på något sätt. Varför inte så här rakt och ärligt. Jag kan erkänna att jag är feg och tiger för det mesta när jag ser de här sakerna. Nästa gång ska jag ryta till
Kram på dig o ha en fin midsommarafton

Veiken sa...

Min svärmor var en av dom där tanterna.....jag skämdes nästan ihjäl om jag var med. Hon skakade konservburkarna för hon kunde "höra" vilken det var mest i - vilket trauma för en svärdotter som inte vågade öppna näbbet. Hon hade tur att hon inte mötte Veiken av idag! Numer vägs det här så tji får kärringarna! Bamsekram!

Yvonne sa...

Säna människor irreterar mej.När jag ser en som gör så så brukar jag med den mest oskyldiga blicken i världen fråga Varför gör du så!!Då slutar dom och det ser ut som om de skäms.Natti nu vännen och sov så gott.Pööss!

Mia systeryster sa...

Det där kan göra mig vansinnig också!!
Önskar dig en härlig midsommar!
Kram

Annette sa...

Har du fått bältros,hoppas det inte är så mycket i så fall.Ja dessa jordgubbstider dom är ju som tokar,tur att det är syrran som köper till i morgon.Ha en bra midsommar.Kram vännen krya på dig

Fenixmonas sa...

Ja, jag har också sett detta men bryr mig inte så mycket om det...fast visst är det ett konstigt bteende.
Ja, det finns visst valloner på pappas sida...Ha en riktigt fin midsommarafton! Kramiz!

Camilla sa...

Känner igen det där. Nä..inte för att JAG gör så men jag har sett att många äldre gör så ;)
Men jag har faktiskt aldrig sagt åt dom. Är dom så snål och sniken får dom väl vara det då.
Kram och trevlig midsommar på dig!

Yvonne sa...

Godmorgon! Vilken tur att du vaknade så att du kunde gå och lägga dej.. Ha en bra dag! Kram!

Anonym sa...

Mors..Ja dessa plockande människor,fy..
Tackar
Hoppas att du får en riktigt Glad Midsommar

Rigmor sa...

Gud när man jobbade i affär...då var det nära att rinna över...både på kartongerna och mej!! Men sen började vi väga, och då vart det med ens inte lika intressant att plocka över...håller med dej fullständigt!!
Ha nu en riktigt skön midsommar, ta väl hand om dej och din klåda/sveda, hoppas det ger sej med tiden. Någon sköterska att fråga hittade jag inte den sista superstressiga dagen på jobbet, men du verkar ha hittat rätt på apoteket i alla fall.
Kram på dej vännen, och vilken härlig midsommarafton vi verkar få!!

Sanna sa...

Önskar dig en glad midsommar och hoppas du får det härligt.
Kramar/Sanna

ansepanse sa...

mm, jag har också sett det där, jag vet inte varför en del ska vara så snikna, det enda jag gör när jag väljer är att titta på dem och jag tycker nog för det mesta att alla ser nästan likadana ut :D eller hur
Sv: mm, vi kunde setts :) men vi kommer till Örebro fler gånger vet du, jag bodde ju i Örebro som barn, på Ekersgatan :)
kramar och en fin midsommar till dig

Ama de casa sa...

Glad midsommar!
:-)

Ama de casa sa...

Glad midsommar!
:-)

Camilla sa...

Vilka fina Midsommartöser!

Ha en fortsatt Glad Midsommar!!!