Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

lördag 29 september 2012

AIRBAG FÖR FOTGÄNGARE

När jag läste den rubriken så tänkte jag först.."att vad menar dom?" ska fotgängare gå runt med en krockkudde runt midjan eller? Många har ju en sån naturlígt ändå..*L*...
Nej det är tydligen nya volvo V40 som försetts med en airbag för fotgängare.
Framför allt är det farligt när en person slår huvudet i motorhuven eller vindrutans nederkant.
Volvo har alltså utvecklat en airbag som aktiveras av sju sensorer i bilens front.
När bilen träffar en fotgängares kropp aktiveras sensorerna, krockkudden fylls med gas och lyfter upp motorhuven. Kudden lägger sig sedan runt vindrutan för att skydda fotgängarens huvud.
Bra eller inte? Tydligen ska det enligt tester som gjorts fungera. Hoppas det gör det med en riktig människa också när det händer....
Men smakar det så kostar det antagligen...

                             
   Nyss så öppnade sig himlen och regnet vräkte ner, inte så ovanligt kan tyckas. Det skulle ju bli regnigt i dag.  Vi gick våran runda vid Rynningeviken på förmiddagen och då var det uppehåll trots att det hängde i luften.
Synd om alla marknader som hålls runt om i landet  den här tiden på året. Det känns som det är ovanligt regnigt just nu,men det kanske är likadant varje år fast man glömmer bort hur det var...?
Nu börjar det ljusna på igen, så kanske Peppe kan få en eftermiddags runda med uppehåll..*

                         

23 kommentarer :

Åse sa...

Man hade hoppats att den där kudden aldrig skulle behöva komma till användning, men det är ju tyvärr inte verkligheten så vi får i stället hoppas att den funkar ! Kram

Siita sa...

Här har det regnat hela dagen. Förs när dom kom från Sthlm så höll det upp. När dom kom hade jag maten klar.Dom åt sen åkte dom till Kopparberg. Dom skulle ringa när dom åker hem så ska jag sätta på kaffet. Nu kommer ett lysande klot för några sek. Kramar

Malin sa...

Kan tänka mig att det kostar, synd, för kommer man på en sån sak som dessutom fungerar så önskar man ju att det borde bli obligatoriskt istället. Kanske det blir oxå i framtiden.
Vädret är bajs... :-(
Kram

Yvonne sa...

Härlig bild på Peppe när han kommer i full fart.Du.....Jag har haft en bra kompledigdag !! Kram!

Diana sa...

Batman hade fått åka i den senaste Volvon (en kompis till honom jobbar där), jösses vad hightech det är med bilar idag. Snart kommer man inte behöva köra nåt själv (på riktigt alltså, som autopiloten på flyget)!

Anonym sa...

Hej du,,nu är jag hemma igen,efter en skön vecka uppe i lugnet och tystnaden..Rackarns vilken fart Peppe ser ut att ha,han tycker nog det är kul eftersom han småler lite..Haé Kram.

Majken sa...

Vilket otroligt gött kort på Peppe in action :-)

Ja en sån bil kostar mycket mer än det smakar tror jag...

Hoppas på uppehåll i em & en skön Peppewalk :-)
Ha en fin kväll!
Kram

Ama de casa sa...

Jamen så himla bra! Då kan man köra på utav bara den och eventuella fotgängare som kommer emellan kanske klarar sig ändå?

Vad jag menar är att en sån uppfinning kan vara nog så bra, men kanske sänder fel signaler till somliga...

Ha en finfin lördagskväll!
:-)

Herr Nilssons Fru sa...

Funkar de så kan de säkert rädda många som blir påkörda.

Vilket underbart foto!!!!!


Kramiz

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Det verkar ju smart - nästan så smart som ett aprilskämt! :P

Nett sa...

Så smart tänkt av Volvo, hoppas att det kan bli en hit och att det skulle rädda en massa i framtiden. Underbar härlig bild på peppe :) Kram

Rigmor sa...

Helt underbar bild på Peppe igen!! Det är liksom fart i den...
Jo du, nog har det regnat allt, och inte bara här!! Även i Kristinehamn, där vi var, och precis när vi skulle öppna bildörren och kliva iväg till ett loppis så öppnade sej himlen. Det blev att sitta kvar och vänta, för paraplyerna låg så fint kvar hemma i hallen...Man kan undra hur mycket regn det finns där uppe i molnen....
Nu blir det att slappa ett tag framför tv:n, sen tidigt i säng. I morgon väntar ett redigt arbetspass, börjar 08 och slutar 21,30, en timmas rast ingår...
Ha en skön kväll vännen!!
Kram kram

Veiken sa...

Fart och fläkt i båda bilderna. Volvo är dyr som skam och Peppe går inte av för hackor heller <3 Kram

Rantamor sa...

Hoppas som du att det blir en kanondag imorron...
så att Peppe kan springa runt så att öronen flyger...
Härligt...

Tjingelingen.

Yvonne sa...

Nu har jag varit uppe på övertid.Ska kasta mej i bingen nu!!! natti vännen och Pööss på dej och stor nattakram!

Anonym sa...

Kväller..Tackar,ja det är skönt att vara tillbaka i rutinerna igen,,men det är så jäkla skönt att vistas dessa dagar i tystnaden och ensamheten,klart jag har farit runt och surrat med en massa folk,men ändå,skönt borta och skönt att vara hemma också..Haé Kram.

finafrun sa...

Man får väl hoppas att sådan krockkudde inte kommer till användning!

Härlig bild på Peppe!!!

Hoppas du får en fin söndag :)

Browneyedgirl sa...

Ja eftersom verkligheten är att fotgängare blir påkörda, tyvärr så hoppas jag denna kudden hjälper =) Vilken ur härlig bild på peppe *skrattar* Kram vännen <3

Fenixmonas sa...

Godmorgon, godmorgon! Nej, dessa två veckor blir nog bara lite konstgjord andning för jag är redan mer än fullbokad vid hemkomsten...Börjar förstå varför vi har en pensionsålder...hade ju varit bra om vi också hade haft ordentliga pensonspengar så vi slapp att köra på övertid sen...Kramiz

Yvonne sa...

Godmorgon! Undrar var man kan få ut för all övertid :-) ?Morgonkram!

Anonym sa...

Ja allt som inebr mer skydd är väl bra "tror jag"

Helt underbar bild på hunden

ansepanse sa...

vilka uppfinningar de kommer med, ja är det bra eller dåligt? det vore ju mycket bättre om bilister och fotgängare är försiktigare därute i trafiken
ljuvlig bild av Peppe
kramar

Annette sa...

Man kan ju ta det lite lugnare i trafiken men det gör ju inte alla tyvärr.Vilken bild på Peppe i hög fart.Kram