Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

måndag 17 september 2012

DEN HÄLSOSAMMA HONUNGEN♥

Den läker sår, lindrar halsont och tar kål på bakterier. Nu har svenska forskare hittat nyckeln till honungens läkande kraft - mjölksyrabakterier...

Vildhonung är den honung som anses särskilt rik på nyttiga bakterier.
I den vilda honungen finns miljontals nyttiga mjölksyra bakterier.
Den odlade honungen som finns att köpa i affärerna,innehåller inte mjölksyra bakterier. Det beror på att odlad honung innehåller mer socker och mindre vatten. Vilket gör att mjölksyra bakterierna inte trivs lika bra i den som i vildhonungen.
Även om odlad honung  inte innehåller mjölksyra bakterier är den ändå hälsosam.
Den innehåller bra ämnen  som mjölksyra bakterierna lämnat kvar i honungen.
Jag tycker det är så gott med honung i varm mjölk eller i te.  Speciellt när man känner sig förkyld och lite ruggig..*

                                     
Det blåser som vanligt och är lite småregnigt.  Men det ska dra bort och solen ska komma fram har dom lovat,men det vet fasingen.
Nu ska vi ta en runda, sen blir det apoteket och ladda upp i förrådet..
Ses.....♥


18 kommentarer :

Ama de casa sa...

Men den vilda honungen är ju så... vild! Jag tycker om när honungen håller sig i skinnet ;-)

Herr Nilssons Fru sa...

Oj, varje dag utan honung är en förlorad dag??? jag har bara smakat honung jag - de e alldeles för sött o klibbigt för mig:)

Vi har fint väder "än så¨länge varjefall"

Kramiz o ha en bra dag

Siita sa...

Varmt honungsvatten lindrar i halsen vid förkylning. Annars är det för sött. Lärde mej ett nytt ord idag, samborinna. Kram

Anonym sa...

Hej du,,Mysko att du inte kan kommentera med din nuvarande bloggadress,,din wordpressadress länkar till Januari,,det var väl då du gick ifrån wordpress...
Här säger dom dagsregn,,fy för detta,men annares är det bra..Kramen.

Carina Sjölund sa...

Nja, honung är ingenting i min smak. Tycker det är alldeles för sött och segt :)

Här småregnar det oxå, men en promenix blir det nog innan jobbet.
Kramen rara du♥

Lisbeth sa...

Mums med honung. Jag använder det ofta i matlagning. Man får en liten gnutta sött i stället för socker och en len speciell smak.
Ha en fin start på veckan
kram

Yvonne sa...

Gässen är klokare än vi.Tänk på han som blev rånad och lämnad kvar,och blev överkörd av tåget. ha en bra dag!Vi har en kompis som har bin,så vi har alltid honung hemma. kram!

Majken sa...

OJ då har jag förlorat många många dagar ;-)
Däremot tar jag mjölksyrabakterier, probiotika, varje dag för ett bättre mående i mage & kropp så det kanske jämnar ut sig... ;-)

Här blåser det som skam, regeade i förmiddags, nu skiner solen men det är riktiga kastvindar...

Ha en fin dag!
Kram

ansepanse sa...

här har regnet dragit vidare och solen visar sig lite emellan molnen men det blåser ganska mycket, jag kan ju inte använda honung eftersom jag är typ-1 diabetiker men jag kommer ihåg att det var gott :)
kramar

Ama de casa sa...

sv: Din första kommentar råkade ramla ner i skräpposten. Det blir så ibland med riktiga kommentarer, även om det mesta i skräpposten faktiskt är just skräp... :-)

Rigmor sa...

Där fick man bevis varför gamla huskurer alltid hjälper, det är honungen som gör det!!Kunde väl tro det...
Blåser som sjutton gör det, det mesta ligger ned på altanen, orkar inte resa opp det, det tar fem minuter så ligger det igen...
Å vet du, idag ringde de, jag ska på anställningsintervju på onsdag morgon!! Till ett kort vikariat i och för sej, men ändå...många sökande, men ändå...chansen har trots allt ökat i och med att jag ska dit!! Håll tummarna, ja du kan nog ta till tårna också, för det kan jag behöva!!
Ha en fortsatt bra dag vännen!!
Kram kram

Åse sa...

Honung i te är det godaste goda , och sol har vi och fåglarna kvittrar och det är härligt ! Kram

Siita sa...

Du gissade rätt. Mina äldsta barnbarns pappa skrev så om sin sambo.Solen skiner o det blåser här med. Fy vilken höst. Kram

Anonym sa...

inte så förtjust i honun.. Fin bild på vovven

Veiken sa...

Hmmm....mjöksyrabakterier. Judarna mjölksyrar ju många grönsaker. Både gott och nyttigt! Smart! Honung är inte mitt bästa. Kramar

Yvonne sa...

Oj så kluddigt! Kan du fråga dom som har hand om din blogg bloggspot.se om de vet! Kram!

Sanna sa...

Äter också en hel del honung som smaktillsats bl a. Jättebra info du hade idag. :)

Kramisar!

Afrodite sa...

Lämnar en kram ---> KRAM! ♥