Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

torsdag 13 september 2012

FÖRSKRÄCKLIG FÖRÄDLING


                                                                          

Tycker ni att tomaterna från affären smakar mindre nu för tiden?  Jamen visst, det stämmer rätt bra. I jakten på en jämn röd färg , som gör att tomaterna säljer bättre och ser godare ut, har man oavsiktligt förädlat bort tomatens smakgen.
Nu arbetar forskare febrilt med att ta fram en tomat med rätt färg och den goda smaken.
En kombination som naturen serverat oss utan labbhjälp i tusentals år....
Ja det är stor skillnad på att köpa tomater på torget än i affären. Egna tomater, ja om man nu lyckas få dom att mogna smakar också så där solmoget gott.
                                Bild lånad på nätet....*
                                               
Ett underbart väder i dag, solen har varit framme hela tiden nästan. Ok, lite svala vindar kanske men på eftermiddagen ställde jag solstolen i vindskyddet och det var riktigt skönt att sitta där med kaffet. Jag fick till och med gubben att sätta sig där en stund..*L*...
Dags nu för pannkis gräddning, yes! tänker Peppe, då blir det en smakbit...♥
Ses.....♥  
 
        Ser jag mallig ut?  Det tyckte matte i alla fall..                        

17 kommentarer :

Semester & Mat sa...

Vilken fin bild på Peppe!
VIll ju hellre ha smak än färg på tomaterna, om man ska välja en sak av dem...

Ha en fin kväll!

Carina Sjölund sa...

Huvudsaken tomaterna smakar bra. Då spelar inte färgen så stor roll :)
Fin bild på snyggingen♥
Kramen rara du♥

Susanne P sa...

Ja, nog är tomaterna ganska så smaklösa. Helst om man jämför med egenodlade.
Klart att Peppe ska få pannkaka! Sötnosen!
Kram

Nett sa...

Har inte tänkt på det gällande tomaterna, för jag köper alltid minitomater och de smakar i allafall likadant som innan. Kram

Siita sa...

Jag håller med han ser mallig ut. Min kompis som fick valpar under natten när dom sov, det var renrasiga iaf. Men en fick dom ta bort för den var inte bra. Kram

Rigmor sa...

Underbar bild på Peppe!! Han är ju så fin, och jag kan inte riktigt förlåta mej själv när jag trodde han hade brevbäraren i trädgården...
Du...mina tomater efter husväggen de smakar verkligen tomater!! Till dagens köttfärssås blev det fullt med egenodlade tomater, istället för krossade på burk. Jädrans va gott det blev!!
Nu ska jag unna mej en kopp té efter kvällens arbetspass, måste varva ned hjärna och kropp...
Kram kram

Majken sa...

Hemodlade tomater är ju supergoda :-)

Vilken mysig stund du fick i lä i solen :-)

Ha en fin kväll!
Kram

Yvonne sa...

Jag tycker om tomater men....min mage tål dom inte Håller med att Peppe ser malligt ut!Nu blir det sängen här!! nattikram och Pööss!

Gilla sa...

Så fin Peppe är där i solskenet. Är det ett bärnstenshalsband mot fästingar? Om du visste en så lång tid det tog innan jag kom på vad otyget heter. Ingen av oss, trots att jag frågade Gubben kom på det. ;-D

Jag har också blivit serverad pankisar idag. Hallonsylt och vispgrädde till.

Sv: Du och jag har tydligen samma inställning till Zlatan. Men han är skildrad på ett sånt sätt att man börjar tänka om angående honom.

Kram/Gilla

Maria sa...

Tomater är väl som allra godast när man plockar dom från egen planta.
Det känns allt att hösten har kommit nu i kväll satte jag på värmen inne för de va kallt.
Fin bild på en gosig Peppe, fotot i förra inlägget var jätte fint på honom.
Ha en skön dag/kramizar

Herr Nilssons Fru sa...

Vad stilig han är:) Tror nog mina flickor skulle gilla honom:)

Egna tomater är naturligtvis bäst, jag odlade alltid förr, dvs innan jag kom hit, köper mest kvisttomater o de brukar smaka bra tycker jag:)

Kramiz

attis sa...

Gomorron i stugan. Här har jag tomater på balkongen. Dock tvivelaktigt om de hinner mogna. Hoppas allt är bra med dej. Ha det gott.
Kramen

Fenixmonas sa...

Jag har en kollega som odlar tomater och nu finns det en helt grön sort som är jättegod, så egentligen så är det ju bara så att vi är vana vid de röda tomaterna och förmodligen alltid freppar dessa...kan vara idé att prova de nya som kommer...Väldigt goda o smakrika! Kramiz

Yvonne sa...

Jag trillade av pinnen flera gånger när jag såg deckaren.Till sist hamnade jag i sänghalmen.. Ha en bra dag! Morgonkram!

Camilla sa...

Ja,vilket väder vi haft. Men idag..grått,regn och blåst. Riktigt höstväder,alltså :(
Min svärmor odlar tomater. Dom är såååå mycket godare än dom på affären.
Gurka,likaså.
Sv: Både och,faktiskt ;)
Kram!

Lisbeth sa...

Vet du jag är lite besviken även på de som odlas här runt i trakten och som man kan köpa på torget. Flertal gånger har vi köpt och de har varit lika smaklösa. Jag frågade en odlare och han skyllde på att det inte varit lika många soltimmar. De behövdes sa han för att få fram den söta smaken.
Rätt eller fel vad vet jag
Ha en mysig fredag
kram

Anonym sa...

Ja grönsakerna smakar inte mycket i Sverige annorlunda är de med hemodlat eller om man är utomlands..

Fin bild på vovven