Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

måndag 3 september 2012

GAMLA MACKAR..

Bensinmackarna var fler förr i tiden,faktiskt många fler än i dag. Läste att ca 6000 mackar har har stängt igen sen slutet av 60-talet. Namn som tex, Koppartrans eller Esso - med sina karaktäristiska skyltar är utfasade...
Att det finns färre mackar i dag förklaras delvis med att bilarna har förändrats. Man klarar sig mycket längre sträcka på en enda tank nu än man gjorde för trettio eller femtio år sen.
Det finns en spännande cirkel i att bensin först såldes bakom disk,och sen blev till en pump utanför en lanthandel. Sen tillkom behovet av mer renodlade mackar. Och i dag är vi tillbaks till att mackarna blivit även butik,apotek och även filial för systembolaget.
Idag är macken ett sätt att få tag på allting man behöver på landsbygden.
Men som sagt, många mackar har försvunnit. Två stycken har lagts ner borta vid Svampen, så nu är det bara Statoil kvar.
Jag minns på det glada 70-talet när bensinen kostade en krona/ litern, och när man gled in på macken så blev man servad med både tankning och tvätt av bilrutorna. Man behövde knappt gå ur bilen om man inte ville.
Men tiderna förändras och vi med den..*L*...
Lite intressant läsning från morgontidningen.
      Bild på gamla Esso macken vid Svampen lånad på nätet*

Vädret strålar fortfarande och vi tog en långrunda förut, och nu hänger det tvätt fulla torkvindan och fladdrar i vinden...
Latten är urdrucken och mackan uppäten, så det blir att vara ute och njuta av finvädret,kanske rensa lite bland blommorna,ja det som är kvar av dom...
Ses....♥

Good Day

23 kommentarer :

Lisbeth sa...

Nostalgitripp du bjuder på. Utvecklingen här istaden är att de mackoar som bara har pumpar och man tankar med kort är på väg bort. De stora kedjorna samarbetar med livsmedelskedjorna och de ser ut som vilken mat butik som helst. Lite mindre skala och ett hutlöst pris.
Rätt eller fel kan man fråga sig. jag tankar där inget mer om man inte är på resande fot då är det bra att stanna till och fika eller köpa på sig det nödvändiga. Visst saknar man att någon tvättar rutan det håller jag me om
Kramiz på dig

Gilla sa...

Så är det, men inte blev det sämre sevice för det. När det gäller Statoil, så har jag ett lustigt minne. Jag skulle leda sen kurs i sömnad i Bjuv för många år sen. För att jag skulle hitta dit, så sa den ansvariga att jag skulle ta till vänster vid STATIOLmacken. Hihi! Därför brukar jag skoja om det och säga fel.

Annars är det inte jag utan gubben som har jobbet att se till att bilen blir tvättad, så det har jag inget problem med.

Sv: Jag blir så glad, när mina citat och ordspråk blir uppskattade.

Det var faktiskt första gången jag gjorde fyllda paprikor och jag blev så glad att de smakade gott.

Soyan har jag/vi använt i många år. Den är verkligen god, men ta inte för mycket åt gången, utan var försiktig, så det inte blir för starkt. Jag provsmakade hela tiden tills jag tyckte att det blev bra.

Ha det allra bäst vännen.

Kram/Gilla

Semester & Mat sa...

Esso-loggan är sig en riktig nostalgi enligt mig :)

Rigmor sa...

När vi var i S:t Annas skärgård i helgen, hade de kvar en gammal Shellpump vid macken, man blev nästan lite tårögd...Det var allt bättre förr, man fick t.o.m. oljan kollad...
Vilket väder!! Å jag har suttit inne på kurs idag...så nu gäller det att ta tillvara de soltimmar som är kvar den här dagen!!
Ha det så gott!!
Kram kram

Siita sa...

Trevligt med Esso. Hon sålde alla pelargoner som stod ute för 10 kr/st. Fint väder här med idag. Kram

Sanna sa...

Därför var det rätt skoj när vi var på Visingsö att se den gamla BP macken och som det såg ut förr. Här har de också lagt ner ett par stycken och tycker över lag att några nya mackar (jetski?) och OK/Q8 leder stationerna, eller?

Kramar

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Vilka minnen :)

Jag har för mig att jag minns Esso - men också tiden innan OK och Q8 gick samman. :)

ansepanse sa...

tack för intressant läsning :) jo, det var allt andra tider för bilisterna förr
kramar

Yvonne sa...

Rolig bild du har fått tag på häftiga bilar..och kul läsning.Visst är det så att tiderna förändras ibland till det bättre och ibland till det sämre....Tack tack för ditt beröm!! Nu växte jag några cm,och det kan behövas... Kram!

Aurora sa...

Koppartransloggan lever kvar som ett klädmärke. Helinne.

Villa Frejas bokblogg sa...

Ibland är det lite väl glest mellan mackarna, märkte vi när vi fick åka på ångan i norrland för några år sen ;)
Kram.

Ama de casa sa...

Hejdå, Macken, vi ses imorr'n ;-)

sv: Tack för gratulationerna :-)

fianathome sa...

Visst är det roligt att minnas och få en nostalgitripp.
Esso - Ha alltid en tiger i tanken!
Det var bättre förr - ju förr desto bättre...eller vad ska man säga?
FIAkramen

Annette sa...

Vilken härlig läsning det var,jag minns våran Esso mack som fanns i Hällefors.Ibland tycker man det är väl glest mellan mackarna, när man är ute och åker bil.Kramen på dig

fina frun sa...

Jaha, se man på! Men jag har faktiskt misstänkt det samma... ibland är det liiiite för långt mellan bensinstationerna.

Yvonne :-) sa...

Nu vill säga natti vännnen Kram och Pöööss!

Majken sa...

Vi har oxå haft riktigt fint väder idag, men jag har inte riktigt hunnit njuta av den.... Men det är ju alltid bättre med sol än regn....

jag minns när man tankade full tank för 100kr... det var läääängesedan nu....

ha en godnatt!
kram

Susanne P sa...

Trots att jag inte är så gammal så minns jag Shell, Esso och BP...
Vilka minnen som väcks!

Men du, mina blommor är som finst nu! Du menar inte att det är dags att ta bort dem?! :O
Kram

Fenixmonas sa...

Ja, jag minns också hur det en gång var...idag är det väldigt förändrat! Både på gott o ont...kramiz

Browneyedgirl sa...

Godmorgon =)
Vilka sommardagar vi haft, man får passa på att njuta.
Önskar dig en toppen dag.
Kramen <3

Nett sa...

Nostalgi med gamla mackar, de får man leta efter idag. Medans vi var borta i Turkiet så hann de byta namn på vår mack här intill. Tur vi inte var borta längre för då hade väl mycket mer ändrats. Kram

Yvonne sa...

Godmorgon Mita! Ha en bra dag! Morgonkram!

jantom sa...

Vi tankade på Texaco i Baggeby,bensinpriset och oktan-talet va lika...Då fanns de t.o.m 101 eller 102 oktan om jag inte minns fel.