Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

måndag 10 september 2012

GLASSFROSSA SOM GÖR ONT

Har ni varit med om det?  Ja när man till exempel tar en stor bit glass i munnen. Dels så isar det förmodligen i tänderna. Sen kan man drabbas av " brain freeze" kallt som orsakar smärta kring ögon och panna, det är ett bekant fenomen. Och äntligen så vet tydligen forskarna varför:
När munhålan kyls ner reagerar hjärnan med att höja sin temperatur som kompensation. Resultatet  blir en ilande smärta som försvinner efter en stund.  Nu har vi lärt oss nånting nytt,bra va??
Idag blev det sommar igen. 22 grader på eftermidagen,och just nu är det 18 grader, otroligt skönt.Det har blivit en riktig utedag. Jag passade på att fota Peppe, med lite mutor i form av godis så gick det bra...
    Men matte, är du inte klar snart??

Jag passade också på att göra en äppelpaj,
    En vanlig hederlig smulpaj, och vad gott det var med vaniljsås till...♥
   Det passade ju bra att jag hade en sån när jag fick besök av "brudarna"  tillsammans med pappa på eftermidagen....
Nehej, nu ska jag räta ut ryggen i soffan ett tag, undrar hur lång tid det tar innan jag somnar...*blink*..
Ses.....♥
                             

11 kommentarer :

Anonym sa...

Kväller,,Ja ni är bra kartläsare..Grattis Kram.

Yvonne sa...

Här hade vi 25+..Natti min vän och sov så gott!! Karmen och Pöössen!

Anonym sa...

Hej! Ahaaaaaa Det är Peppe som tittar fram på mig genom min datorskärm. Då blir jag glad. VOV på dig Peppe !

Diana sa...

Jag har hört flera som får ont i huvudet av glass. Själv har jag ätit en portion marängsviss och det dansar i halsen... Gissar att det är för fett, för mycket laktos och socker...

Sv: Batman tvättar sin kockrock i 95 grader. ;)

Siita sa...

God morgon. Ja jag hittade ju jackan på ditt Maxi. Dom hade extrapris på den o den fanns i massor av färger. Ha det gött. Kram

Aurora sa...

Morn. Vilken fin närbild på Peppe. Kram

Fenixmonas sa...

Ja igår var det en fin dag även här, men jag frös och ville bara tillbaka hem o in...Fast idag är jag mycket bättre och här är nu på morgonen hela 15 grader. Kramiz

Herr Nilssons Fru sa...

Sannerligen är de fortfarande sommar, varjefall här hos mig. Så varmt o gott!!

Mina jyckar är långt ifrån linslusar..lyckas sällan få så bra bilder som du på din sötis.

Kramiz

Yvonne sa...

Godmorgon vännen! Ha en bra dag! Morgonkram!

Anonym sa...

Mors,Här är det gråtrist ute..men hoppas det skiner upp fram på dan..Nu åker jag till mamma och fikar..Haé Kram.

syren sa...

Här var det varmt igår också,tvärr så orkade jag inte vara ute,har huvudvärk som kommer och går sedan förra lördagen.På detta har jag en envis förkylning med öron hals snuva hosta.Det verka ta tid att bli av med detta verkar det som.Lite trist är det orkar bara sitta en liten stund i taget vid datan det är därför jag inte bloggar just nu.Min förhoppning är att blogga en gång i veckan när jag orkar. kram