Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

onsdag 14 november 2012

FÖRSMAK AV JULEN♥

Nu är det drygt två veckor kvar till första advent, och man börjar ta åt sig och bli lite sugen på både mat,bak och godis tips inför julen. Fast oftast så blir det att man kör med det invanda och väl beprövade. Men ibland så är det kul med lite nytt.
Det här hittade jag i Buffé tidningen..**
Om man gillar gin och julmust kanske man kan prova  det här
GINMUST
Då både gin och julmust bär smak av enbär blir den här drinken överraskande god och är ett läskande alternativ till glöggen..*
Häll 2-3 msk gin i ett glas. Fyll upp med julmust,pressa i saften från en citronklyfta.
Serveras kyld med en isbit i.
         

                                      
LYCKA I EN LITEN BOLL:
Så begärliga att man borde sätta en varningstext på burken..*
JULCHOKLADTRYFFEL MED PEPPARKAKS KROSS:  30st.

Koka upp 1 1/2dl vispgrädde och smör  i en kastrull. Ta från värmen och låt svalna lite.
Rör ned 250g hackad mörk choklad och rör om tills smeten blivit jämn och blank. Låt svalna och ställ i kylen ca 1 timme.
Krossa 8 pepparkakor i en mortel till små smulor.Forma chokladsmeten till runda bollar och rulla direkt i pepparkaks krosset. Förvara i kylen.

Recept: Julchokladtryffel med pepparkakskross
Jag tänker nog prova dom här recepten,lätta att göra också..

                                              
Idag har det varit riktigt murrigt väder, diset har hängt i luften så allting är fuktigt.  Barnvakt hade jag i dag så jag tog en tur till Ica Maxi och handlade på förmiddagen. Annars har det mest varit en lugn dag med vanligt pyssel och plock. Har man två hundar varav den ena är en liten valp så är man inte sysslolös..*L*..
När vi kom hem på eftermiddagen så var Bamse både blöt och smutsig.Han går minsann inte förbi vatten och lerpölar,utan han klafsar rakt i med stor glädje,hmmm... duschning blev det för honom. Peppe är ju mer finsmakare och trippar försiktigt runt alla vattenpölar. Kul och se hur olika dom är vovvarna..*
Nu dags att börja med maten, ikväll blir det Gulaschsoppa, rykande het.Passar bra så här på hösten med gott bröd till.
Ses.....♥

Gulaschsoppa                           
Bilder lånade  på nätet*

                                 
Dagens vovvs bild**



                               

20 kommentarer :

Siita sa...

Så söta dom är vovvarna. Idag har jag ett nytt recept på bloggen det var gott. Disigt o duggregn hela dagen. Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Ja den drinken, skulle jag nog inte gilla..hihi...gin har en konstig smak tycker jag, men jag är inte den som är den så smaka en sån där drink ska jag allt göra sedan till jul när man har must o gin hemma:)

De andra läckerheterna,,,,,farliga, farliga...går upp ett kg bara jag ser dem på bild:)

söta buskillarna är där på bilden
Kramiz

Ama de casa sa...

Ännu en underbar bild på dom :-)

Guaschsoppa! Det måste jag göra nån dag - det är gott när det är lite kallt och ruggigt :-)

Yvonne sa...

Ja det har varit en full rulle dag här.Det blir tidigt i säng för mej.Jag ser att du har inte legat på latsidan... Kram!

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Här var det julkänningar. Det låter riktigt gott så ska nog prova detta också.

Och vilken härlig bild på hundarna :D

Semester & Mat sa...

Det lät ju inte alltför svårt att göra dessa bollar, ska lägga receptet på minne inför julbaket. Låter som att jag är en som bakar mycket, men det är tvärtom ;)

Kram

Annette sa...

Det börjar smitta med julkänningarna ser jag.Fick också Buffe tidningen i dag.Fanns mycket gott kalkonen längtar jag efter.Vi äter den på juldagen sen många år tillbaka. Söta bilder på dina godingar.Dom trivs i hop nu.Det är lite päls att tvätta ur på Bamse.Skönt att en är kort hårig i alla fall.Nu i detta väder som vi har.Kram

Majken sa...

Underbar bild på hundarna :-)

Jag kan nog tänka mig att testa tryffeln.. Men drinken.. njae.. nä den tror jag inte på...

Nu har ju tv börjat med julreklamen & affärerna har plockat fram massa pynt, man känner att julen är på G :-)

Ha en fin kväll!
Kram

Yvonne sa...

Gäsp!!!!!! natti vännen jag däckar nu! Kram och PÖÖSS!

Maria sa...

Det är roligt att se hundarna leka lite med varandra och att Peppe tycker de är ok med den lille.
Dom där bollarna såg mumsiga ut de får man nog försöka sig på till jul.
Kramizar

Hanna sa...

Den där tryffeln vill jag testa. :-)

Anonym sa...

Mors,,Tackar,lite bättre ser man kanske ut när kalufsen är borta..
Jag gjorde Baconlådan,med trattisar,,blev förbaskat gott..
Kul bild på vovvarna...Haé Kram.

Anonym sa...

Morron! Jag misstänker att både LG Peppe och Bamse blir redigt bortskämda över julen med godsaker som matte kokat ihop. Ha det Bra !

Browneyedgirl sa...

Visst fanns det mycket gott i buffe =) Satt med och kikade i den! Vad söta dom är vovvarna, dom gillar varandra =) Kram vännen <3

Fenixmonas sa...

Underbara goa voffsingar...Det där receptet med choklad och pepparkakor verkar inte vara så svårt och såg väldigt gott ut! Kramiz

Yvonne sa...

Godmorgon! Tack för att du tassade in så tyst. Jag slocknade tidigt igår!Ha nu en bra dag! Morgonkram!

Carina Sjölund sa...

Inte kan man tor att det snart är jul. Inte känns det så när man tittar ut på gröna gräsmattor :)

Ska kanske norpa detta recept till jul, eller lånar det av dig *L*

Skickar över stora pussar på nosen till snyggingarna♥
Kramen goa bloggvän♥♥

Rigmor sa...

Säger som du...man sitter ofta och hittar massa trevliga recept, men sen när det är dags...ja då blir det de gamla vanliga säkra korten. Men den där chokladtryffeln...den måste man nästan prova!!
Bamse...han är verkligen ett barn...vattenpölarna...klart man måste testa!! Sista hunden jag hade, han gillade verkligen inte att bli blöt om tassarna, han totalvägrade att gå om han såg att det alltför blött eller geggigt. Så olika det kan vara...Å vilken fin bild sen på de båda killarna!!
Ha en bra dag vännen, vädret är på toppen!!
Kram kram

Yvonne sa...

Soppan blev god!jag fick en bamsekram av Leif.Bella börjar fatta att man inte hugger först och frågar sen.. Ha det så bra Kram!

Åse sa...

Åh vad mycket gott ! Två veckor till advent och man börjar allt få lite jul längtan ! Kramen