Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 1 januari 2013

"NYÅRSDOPPET" UTOMHUS**

Ja här sitter jag och känner hur fötterna och vaderna långsamt blir varma. Vad beror det på då?
Jo jag har plurrat rejält och det var ju synd att jag inte kunde fota mig själv där jag halvlåg ner i vatten och snösörjan,haha.. gubben hade fullt upp han och inte råka ut för samma sak.
Vi hade åkt till Munkatorp som det heter och det är stora ängar och betesmark för korna som går fritt på sommaren. Där brukar vi släppa hundarna så dom kan springa fritt den här årstiden. Men som sagt det är mycket vatten på många ställen,och snön som ligger kvar gömmer vattensamlingarna.
Det gäller att se sig för och trampa rätt på tuvorna som sticker upp. Jag missade och for rätt ner i vattnet, fullt med vatten och snö i gummistövlarna. Fy så kallt det blev,och jag fick stanna och tömma ur vatten för att kunna gå vidare.
Peppe och Bamse stod på en hög sten och tittade undrande på vad matte hade för sig... hur fasen hade Bamse kunnat komma upp på den stenen tänkte jag där jag stod på ett ben och vred ur raggsockan.
Men det var mycket mossa på stenen så han fick bra fäste och sen hängde han väl på Peppe som älskar att hoppa upp på stora stenar.
Bamse han skuttade obekymrat fram genom snömodd och vatten, han hoppade och klättrade över stora nedfallna trädstammar. Inga problem trots sin litenhet jämfört med Peppe, men det är en stor hund i liten kropp.
Ja motion blev det och som sagt iskalla fötter, men när vi kom tillbaks till bilen så kändes dom nästan varma,hehe...
Så här lite snö var det för ett år sen,betydligt enklare att gå...**
Bamseplutten snabb och pigg och hänger gärna med på allt..**  Nu har han torkat och är fluffig och fin igen..
Dags att sätta in köttfärsgratängen,magen börjar knorra.
Solen letar sig fram så det verkar bli en fin eftermiddag. Den första dagen på det nya året**
Haa de....♥
                         
                         

23 kommentarer :

Rigmor sa...

Årets första dopp...**fniss***, någon ska ju göra det också!! Tycker du är modig som tar det utomhus...Men nu ska jag inte sitta här och vara kaxig, för jag gjorde en rejäl kullerbytta vid bilen för en stund sen, med matkasse i ena handen och två pizzakartonger i den andra...och där fick du också ta del dagens lunch för vår del...Men det gick bra, benen verkar vara hela, kroppen kommer förmodligen att bli öm, men det fanns ju en del som "stoppade" upp fallet, om man säger så...
Spaniel är ju mycket hund...energisk och stark, en väldigt trevlig ras. Så jag förstår att han trivs med storebror Peppe, han är en bra läromästare...
Ha nu en fortsatt bra dag, den första på året!!,
Kram kram

Carina Sjölund sa...

God fortsättning vännen♥

Här har jag inte varit ut någonting idag. Gubben tog med sig Izor på en promenad till huset i morse. Själv håller jag på att renbädda :)
Ska bli så mysigt i morgon och krypa ner i en renbäddad säng, efter nattjobb♥
Kramen fina♥

Susanne P sa...

Hahahaha! Ja, ofrivilligt bad är inte så kul. Inte för den som plurrar i iaf. ;)

Gott Nytt 2013.
Kram

moi sa...

Hoppas du inte drog på dig en förkylning när du badade fötterna. Det kan verkligen vara förrädiskt med sånt väglag. Här var ingen snö eller is bara massor med regnvatten.

Browneyedgirl sa...

Gott nytt 2013 vännen <3 Men vilket kallt dopp du tog dig, bättre att vänta till sommar *hihi* Var hundarna rädda för smällarna? Kram och ha det fint!

Siita sa...

Oj då en vinterbadare i gänget. Haha nej det är inte kul förstår jag. Skulle inte vilja byta. God fortsättning till dej o familjen. Kramar

Majken sa...

vilken nyårspremiär... första doppet utomhus ;-)
Hoppas du inte blir sjuk nu av för mycket iskallt vatten...

Vilken mysig promenix hundarna fick :-)
Är dina hundar rädda för nyårsraketer/smällare?

Hoppas du har en mysig kväll!
Gott Nytt År!
Kram

Maria sa...

Gott Nytt År!!!
Ja du ordnar då till det med ett litet fotbad. Du måste blivit jätte kall om fötterna, uha.
Nä hos mig har de inte hänt så mycket mår inte så gott just nu men de blir säkert bättre.
Ha de gott/kramen

ansepanse sa...

jag var själv med om ungefär samma sak för några vintrar sedan men då gick jag genom isen med båda fötterna och vågade inte ta av mig eftersom det var rätt kallt den dagen, jag fick gå hem en lång väg med helvåta kängor där jag kände vattnet "skvalpa"
kramar och god fortsättning på det nya året

Yvonne ♥ sa...

Men du ... är du vinterbadare??Skönt att dina pågar inte är rädd för smällare.Bella är lugnare nör hon är inne och under täcket.Du får se svaret imorgon på gåtan.. Kram!

Yvonne ♥ sa...

Dags för mej att slå ihop de blå!! Stor nattakram och Pööss!

finafrun sa...

Hoppsan då!!
Önskar dig ett fint 2013, kram!!

Fenixmonas sa...

Godmorgon denna onsdag! Tidig start här idag, redan 01.15...Så nu kan du kalla dig vinterbadare, nästan i alla fall. Måste ha varit fruktansvärt kallt för dina fötter! Kramiz

Anonym sa...

Mors,,God fortsättning..Du tog dig inte "Vatten över huvudet" i alla fall,,men det är inte kul med vatten i den andra änden heller...Hoppas du inte åker på nåt i förkylningsväg nu.
Ja det smakade bra med min nyårsmat..
Haé Kram.

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! Oj vad jag är trött idag Låg och vände och vred mej till tre i natt!! Morgonkram!

Anonym sa...

Skönt att helgerna är förbi så man kan fortsätta mot våren och värmen. Lilly har börjat jobba idag igen. Ha det bra !

Camilla sa...

Hmm...EN anledning till varför man inte ska vara ute på vintern ;)
Hoppas bara att du inte blir förkyld nu efter detta äventyr.
Kram!

Diana sa...

Men fy vilken upplevelse! Strongt av dig att fortsätta promenaden efter det. Hoppas bara förkylningarna håller sig borta!

ansepanse sa...

Sv: jag har faktiskt undrat hur det kommer sig att en del hundar är jätteskotträdda medans det inte alls berör andra
önskar dig en fin onsdag vännen
kramar

Semester & Mat sa...

Det lät lite väl kyligt...

God fortsättning!

Nett sa...

Du var då tidig med ditt första dopp ;) Ja nu är det sumpigt därute i marken. Snön är borta, man kan bara se några vita högar varstans. Kram

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Gah, det låter inte alls trevligt att trampa ner så där! :/

Hörni sa...

Hoppsan, vilken otur. Jag har också promenerat i vatten och dy idag, men klarade mig utan att plurra. :)