Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

fredag 13 september 2013

SÄLLSKAP SOM JAG KLARAR MIG UTAN

Nu är den tiden här när man får ofrivilligt sällskap vilket man vill eller inte, och då menar jag alla fruktflugorna. Så fort man börjar ta in äpplen nu kommer dom.Först lite grann men sen ökar det på.
Små är dom men jäkligt irriterande när dom far runt överallt. Jo jag vet knepet med att fånga dom, och förra fredagen gillade dom mitt vinglas som jag ställt på köksbänken. Inte meningen att dom skulle landa i det precis....utan i fatet med vinäger,socker och lite diskmedel....
Bilderna har jag lånat från Google. Jag ska fixa en ny fälla sen.Men den ser ungefär ut så här,inte lika mycket flugor tack och lov, det känns lite äckligt tycker jag....
Dis och dimma under morgonen,men den ska lätta upp så småningom, och vi ska ta en liten runda. Det blir bara en kiss o bajs runda. Bamse ska inte gå så långt, Peppe får jag ta på en längre senare när husse är hemma.
En lite orolig natt har det varit, Bamse har bytt plats flera gånger. Det gör väl ont, men nu på morgonen fick han en värktablett så det känns lite bättre.
Ses.....♥

19 kommentarer :

yvonne sa...

Jag visste knepet att fånga flugor! Stackars Bamse,men han är snart igång igen att ställa till bus!!!..........Det är samma med min gubbe och kläder. Men det får mej ändå att undra ... om de hade varit singel ..då hade de varit tvugna att köpa själv. Är det vi kvinnor som skämmer bort dom??Inte har jag varit med om att det har varit tvärtom .. att män köpt till kvinnor!!! Kram

Rigmor sa...

Nu var det ju inte meningen att jag skulle sitta här framför datorn, utan istället putsa fönster på min lediga dag...men sen fick jag se bilden här hos dej...och då var jag ju tvungen att kolla vad som hänt...*skrattar*!! Jädrans otäcka flugor rent ut sagt, ett elände varje höst. Jaha...så man ska få offra dyrt vin på dom också...hoppas mina tar tillgodo med vinäger istället!!
Här hann vi klara av morgonrundan innan dimman la sej som en nattmössa över oss igen, vi hade strålande sol vid åttatiden så det vara bara att klä på sej och ge sej ut. Lagom som vi passerade en bonde lite längre bort kom han ut med traktor och började sprida flytande gödsel...Zambo vart helt stollig. Tänk så olika man kan tycka om dofter...
Ja du...hade jag nu inte varit så påverkad av min uppfödare så hade nog Zambo inte heller haft några kulor kvar...och nu är det väl lite för sent...synd.
Ha nu en riktigt skön start på helgen, själv ska jag försöka hitta en anledning för att slippa putsa fönster...*gapskratt*!!
Kram kram

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag vet inte hur många flugor jag slagit ihjäl i år...

De slutar ju inte hälsa på!!

Sanna sa...

Stackars Bamse men hoppas han kryar på sig snart som möjligt.

De där små äckelflugorna hade jag fullt av förra sensommaren och hela vintern. Jag hittade till slut källan, en blomma. Så när den åkte ut och jag fick dammsuga upp resten som befann sig i alla rum har jag inte sett en enda lite rackare mer. Mina jag hade heter sorgmyggor och kommer till vasken, rödvin, men de kommer egentligen från jorden och blommorna. Kan det vara så för dig också tror du? I så fall så kasta ut blomman för de är svåra att torka ut så+ pass så inte blomman skadas också.

Trevlig helg Mita och stora kramen/S

yvonne sa...

Vi kvinnor är så omhändertagande!! Kram!

badtant.bloggo.nu sa...

Hej. Ja fy för dessa flugor. Men i år har vi klarat oss rätt så bra. Läste om en tjej som arbetade på en affär och gick runt och sprutade Radar på frukten???? Tror nog att jag heller har lite flugor då. Ha nu ens skön helg.

Diana sa...

Just nu har vi det lugnt på flugfronten, men när de väl kommer så kommer de i massor. Äckligt!

Semester & Mat sa...

Ja det knepet kanske man skulle ta och testa. Börjar på irritera mig på dessa flugor...

Kram

moi sa...

Tja, jag hade nog också valt vinglaset ;)
Bamse får nog kämpa ett litet tag till med sin nya "personlighet".
Sen blir det nog full fart igen.
Kram

yvonne sa...

Började se filmen på ettan.Men jag vågar inte se den färdig Den är sååå räli!! Nattikram och pööss

Mita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
yvonne sa...

Godmorgon! Jag såg bara en stund ,man höll ju på att bita av alla naglarna .Så idag har jag naglarna kvar.. Ha en bra dag! Morgonkram!

Siita sa...

God morgon Mita. Ist för socker brukar jag ta en skvätt saft. Går ut på samma sak. Nu är jag på banan igen. Kramar

Fenixmonas sa...

Stackars lille Bamse, men det går snabbt över och sen är han fit for fight igen!
Ett elände med småflugor, fast hittills har jag klarat mig..."Peppar, peppar..." Kramiz

Fina Frun sa...

Stackars Bamse-gubben då... Ja, dessa flugor gör mig tokig!

Ha en skön lördag nu söta du.
Kram/FinaFrun.se

ansepanse sa...

stackars lill-Bamse <3
mm, jag har också fått in en massa fruktflugor, ska testa med vinäger och diskmedel, socker har jag inget, för Stevia går väl inte hem :)
kramar

Anonym sa...

Hej du..Ja gratta lilla söta Ida du..Visst är det höst nu kanske bara på mornar och kvällar,,det är fortfarande sommar på dagen,,men träden börjar att ta av sig sommarkläderna nu..Jag ska hem till min lillasyster på em,hon bjuder på mat,,blir säkert något gott..
Skönt att Bamse får lite mot värken..
Haé Kram.

ansepanse sa...

Sv: J menade nog ingenting, han sa bara fel i hastigheten :)
ja tänk om det vore så varmt och skönt i februari :)
ha en fin lördag nu
kramar

yvonne sa...

Det finns många "skator".Inte konstigt att man går upp i vikt!!! Solen har varit här en bra stund! Ha en bra dag med "efterätterna" (barnbarnen) Kram!